sobota, 15 maja 2021

Wiosna w Myscowej

Słabość mam ogromną do tego miejsca, spędziłam tu zeszłego lata wiele godzin na kolanach, oznaczając rośliny zielarskie do pracy inżynierskiej. Urzekła mnie ta dolina ciszą, przerywana niekiedy rykiem krów, których tu jest zdecydowanie więcej niż mieszkańców. 

Korzystając z pięknej niedzieli, pojechałyśmy sprawdzić, czy już kwitną obrazki alpejskie. 


Dwa ciekawskie konie podeszły do nas 


Fot. Nuna

Dawna grekokatolicka cerkiew pw. św. Paraskewy w Myscowej, obecnie rzymskokatolicki kościół filialny parafii w Polanach

Trudno się pogodzić z pomysłem utworzenia w tym miejscu zbiornika retencyjnego. Cała ta piękna dolina zniknie pod wodą a skutki dla przyrody będą katastrofalne.


Między drzewami wije się Wisłoka



Tarnina




Obrazki alpejskie mogą się na razie pochwalić bujnymi liśćmi





Pozdrawiam serdecznie

5 komentarzy:

  1. Diabelskie pomysły lęgną się w ludzkich głowach.
    Obrazki jeszcze nie kwitną, choć przed laty już wypuszczały kolby kwiatowe, bo było cieplej. Mam jednego osobnika pod krzaczkiem, uratowanego z leśnej drogi, więc obserwuję na bieżąco. Ciekawie brzmi, oznaczanie roślin, czy to rozkładanie rośłiny na czynniki pierwsze, czy spojrzysz i już wiesz? pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam o tym zbiorniku, myslisz, że dojdzie do realizacji? piękne miejsce, miałam w planach, kiedy we wrzesniu byłam niedaleko, w Desznicy, ale jak to bywa, nie zdążyłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne tereny, takie pofałdowane, a wijąca się Wisłoka świetnie wygląda w dolinie.
    Szkoda byłoby unicestwić takie widoki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mogę uwierzyć, że są tacy którzy planują w tym przyrodniczo-krajobrazowym raju zbiornik retencyjny. To dopiero pomysł czy już jakiś konkretny plan? Serce boli...Piękne tereny i wolę nie myśleć, że może znikną pod wodą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Maryniu - czatuję na obrazki, bo w zeszłym roku się spóźniłam i jedyny egzemplarz był już nieco sfatygowany. Oznaczanie roślin to nic innego jak identyfikacja roślin. Oczywiście, powinno się to robić według klucza do oznaczania roślin ale można się też wspomóc aplikacją np. flora incognita :) Fajne jest to, że zapisuje też współrzędne geograficzne.

    ikroopka - w zeszłym roku pojawiła się w mediach informacja, że Bank Światowy przyznał 34mln zł na prace przygotowawcze budowy zbiornika ale przy tej okazji pojawiły się głosy, że ten zbiornik nie ochroni Jasła przed powodzią, nie chcą go też mieszkańcy Myscowej, którzy zainwestowali w gospodarstwa, no i straty dla środowiska będą ogromne.

    Aleksandro - Wisłoka pięknie wygląda z okolicznych pagórków. Ciekawie wygląda też cerkiew, którą z dołu trudno sfotografować.

    Mo. - te plany powstały kilkadziesiąt lat temu, na szczęście nie było środków na ich realizację.

    OdpowiedzUsuń